Odborná exkurze Volkswagen - Drážďany - Německo
Dne 14.4.2025 se studenti tříd A2.M a A2.E, oboru automechanik a autoelektrikář, doplněni o studenty z tříd E4.K, E1.K, oboru mechanik elektrotechnik a studenti třídy E2.L, oboru elektrikář, zúčastnili odborné exkurze do Die Gläserne Manufaktur – Skleněné manufaktury Volkswagenu v Drážďanech.
Po loňské návštěvě Volkswagenu v Bratislavě, kde se montují passaty a superby, SUV Volkswagen Touareg a vozy Audi Q7 a Q8, jsme letos zamířili do Drážďan, podívat se na výrobu elektrických vozů ID.4 a ID.5. Továrna je zcela netradiční, je to impozantní stavba z oceli a skla, se 40 metrů vysokou válcovou věží v centru Drážďan. Na první pohled působí jako nová administrativní budova, ne jako výrobní závod automobilů. Vnitřek továrny se nezadá s vnějškem – parketové podlahy, sklo, kov, velkorysé prostory. Vše jako z budoucnosti. Výroba naprosto tichá, všude dokonale čisto, mechanici v bílých montérkách a v pomalém tempu. Středem výrobní linky jel parketový pás s vyráběným vozidlem, díly přivážely plně automatické vozíky. Všechny nás překvapil výrobní krok, který zde byl od 11 minut do 20 minut na jednu operaci. V porovnání se závodem v Mladé Boleslavi nebo v Bratislavě, kde byly výrobní kroky nastaveny na 1,5 minuty až 5 minut, zde vládlo opravdu mírné pracovní tempo. Odpovídal tomu také počet vyrobených vozů – dle průvodce se denní počet vyrobených vozů pohybuje mezi 25 – 37 kusy. Výroba je zaměřena pouze na elektromobily, na nejnovější trendy pro vozy na elektrický pohon a na digitální technologie. Závod je opravdu krásný, vzdušný, čistý a velkorysý, pomalé výrobní tempo nás udivilo. Veskrze všem by se líbilo v takové firmě pracovat. Samozřejmě jsme tuto otázku průvodci položili. Bohužel, pracovníci na této lince jsou pouze z německých škol podporovaných Volkswagenem, kteří se učí přímo pro Volkswagen.
Výklad trvající 75 minut (včetně videa) nás seznámil se zelenými vizemi Volkswagenu a plány na udržitelnou budoucnost. Překvapivá pro nás byla myšlenka, že vozidla nemají být ve vlastnictví, ale sdílená. Pro velká města je tato vize asi schůdná, ale pro reálné podmínky v Čechách – množství lidí bydlících na malých vesnicích, to je v tuto chvíli nereálná vize.
Každopádně prohlídku jsme si všichni užili, závod je nádherný, výrobní linka fungovala bezchybně, prostředí bylo skvělé, prohlídka provozu, kde jsme šli po výrobní lince spolu s vozem, nám ukázala montáž z nejmenší možné vzdálenosti. Nabídku seznámit se s vozidlem ID.5 prostřednictvím testovací jízdy jsme samozřejmě neodmítli a vyzkoušeli jsme vozidlo v reálném provozu Drážďan v okolí manufaktury. A náš závěr? Vozidlo velice rychle akceleruje, automatická převodovka funguje výborně, stejně jako u jiných vozů koncernu Volkswagen (spalovacích i elektrických). Vozidlo bylo také velice tiché – někomu to přijde jako nevýhoda, někdo to považuje za výhodu. Jízda jako taková byla velmi příjemná, digitální prvky byly povedené, automobil se dá během pár kroků naprogramovat na češtinu. Cenově je ale tento model přibližně o 30% dražší než srovnatelná spalovací verze. Byli jsme velice rádi za možnost se s vozem svézt, protože vlastní zkušenost je nejlepší. Otázka ohledně elektromobility je i součástí zkoušek, takže jsme za exkurzi v Drážďanech a přímé seznámení s elektromobily byli rádi. Koneckonců, je to budoucnost, která naši generaci čeká naplno.
Zřizovatel organizace
Úřední hodiny
podatelny:
Po | 7.30 - 14.30 |
Út | 7.30 - 14.30 |
St | 7.30 - 14.30 |
Čt | 7.30 - 14.30 |
Pá | 7.30 - 13.30 |
Černoleská 1997
Datová schránka: rzpw2gi
ISSBN(zavináč)kr-s.cz